Skoro jasno
14°
Bratislava
Lesana
5.5.2024
Chceli by ste skočiť z útesu na motorke? Na takéto maniére musíte byť jedine Tom Cruise!
Zdielať na

Chceli by ste skočiť z útesu na motorke? Na takéto maniére musíte byť jedine Tom Cruise!

Zdroj: cinemart

Mission: Impossible, najprestížnejšia akčná séria súčasnosti sa vracia na plátna kín. Na čele skupiny agentov, pre ktorých nie je žiadna misia nesplniteľná, opäť stojí Ethan Hunt, ktorého predstaviteľ Tom Cruise sa stal synonymom frázy- ,,nič nie je nemožné.“

"Začali sme tým, že sme sa Toma opýtali, čo by chcel vo filme robiť," hovorí režisér Christopher McQuarrie, ktorý režíroval posledné dva diely série a ako scenárista je podpísaný pod hitom Top Gun: Maverick. "Povedal mi, že chce skočiť z útesu na motorke, a potom sa spýtal, čo by som chcel vidieť ja. A ja som vždy chcel natočiť vykoľajenie vlaku. Tak sa zrodili dve kľúčové scény," vysvetľuje režisér filmu Mission: Impossible Odplata – Prvá časť, Christopher McQuarrie

cinemart

Tom Cruise nakrúca filmy už viac než štyri desaťročia a vďaka jeho vášni k adrenalínovým zážitkom sa z nakrúcania akčných scén stal produkčný horor. Predstavte si, že za vami príde herec, ktorý je aj producentom, s tým, že by chcel vo filme vidieť pád z útesu na motorke. Pre celý štáb to znamená rôzne vybavovania, tréningy a kopec iných problémov, ktoré musia vyriešiť. Všetci, ktorí o Tomovi a nakrúcaní s ním už vopred počuli vedia, že na motorke bude sedieť naozaj on a nie nejaký kaskadér. Napriek všetkému sa táto scéna do filmu dostane. 

Dá sa povedať, že ide o posúvanie kinematografických štandardov. Tom holduje lietaniu už od roku 1994 a má výcvik v pilotovaní Pittov, Jakov, Stearmanov či mnohých ďalších lietadiel, o ktorých vie laik len veľmi málo. Tom je určite hrdý na to, že je jedným z iba 34 ľudí v histórii USA, ktorý bol vymenovaný za čestného amerického námorného letca. Venuje sa aj parašutizmu a to už od roku 1989, keď získal oficiálnu licenciu. 

V najnovšom filme Mission Impossible vytvoril rekord v počte skokov z útesu na motorke. Táto filmová sekvencia si vyžadovala 15 mesiacov príprav. Tom urobil 536 cvičných zoskokov, aby sa dostal do tempa.

cinemart

Pre jeho tréning na motorke postavil tím motokrosovú dráhu v lome neďaleko Wallingfordu v Oxfordshire. V lome bola vykopaná jama, ktorá bola následne naplnená 20 000 kartónovými škatuľami, aby bola motorka chránená pri náraze. Po celé mesiace Cruisova denná rutina pozostávala z ranných zoskokov padákom, po ktorých nasledoval motokrosový tréning a popoludňajšie zoskoky z repliky rampy. Na výpočet jeho trajektórie sa použili modely rôznych rámp pod rôznymi uhlami, zatiaľ čo čip GPS zaznamenával všetky Cruiseove zoskoky, ako aj to, ako počasie – vrátane bočného vetra, čelného vetra a rýchlosti na zemi – ovplyvnilo výšku a dĺžku jeho letu vzduchom, aby ste zaznamenali konzistentný a presný súbor údajov a aby ste vedeli, kam nastaviť kamery. Po starostlivom prepočte bola postavená rampa 135 metrov dlhá a 10,8 metra vysoká, ale - alarmujúco - len tri metre široká.

„Musel som sa v tom tak zdokonaliť, aby mi v žiadnom prípade nič neušlo,“ hovorí Cruise, „Všetko testujeme. Nič nenechávam na náhodu. Kedykoľvek necháme veci na náhodu, stanú sa chyby. Takže sme veľmi detailne orientovaní na tréning a testovanie." Cruise nechal svoju Hondu doladiť na motokrosový stroj svetovej triedy. Napriek všetkým vylepšeniam však Honde chýbala jedna zdanlivo kritická časť vybavenia: rýchlomer.Drony museli byť so mnou synchronizované,“ vysvetľuje Cruise, „Musel som nastaviť určité tempo a držať ho. Na motorke som nemal tachometer, pretože som sa nemohol pozerať dole. Kam sa pozeráš, tam ideš, takže som sa musel pozerať len na koniec rampy. Je taká úzka, že keby som sa pozrel dolu rýchlosťou, ktorou som šiel, jedna chyba by znamenala, že by som zišiel z rampy a zabil by som sa." Cruise objavil riešenie rovnakým spôsobom, akým prekonal množstvo ďalších prekážok v minulosti v ich začiatkoch. „Tréning, tréning, tréning,“ hovorí, „Keď idete po rampe, môžete začať cítiť molekuly na svojom tele a cítiť rýchlosť a tempo motorky. Musel som trénovať do bodu, keď som vnímal rýchlosť, ktorou som išiel, podľa zvuku motorky a pocitu molekúl pohybujúcich sa po mojom tele.“

cinemart

„Vymyslieť kaskadérsky kúsok a potom postaviť rampu je však len jednou z technických výziev,“ varuje McQuarrie, "Druhý je umiestniť kameru na miesto, kde môžete vidieť, že to v skutočnosti robí sám Tom." Poslednou tiež nezanedbateľnou prekážkou bolo zistiť, ako zabezpečiť, aby sa pri páde z výšky 4000 stôp nestratili žiadne zábery zo scény. To bolo skutočným orieškom. Ak by sa zrútil dron alebo by sa pri dopade na zem zničila kamera zabudovaná v motorke, zábery by zmizli. Aby to tak nebolo, produkcia vyvinula systém, v ktorom bolo možné vypnúť kamery na motorke, keď sa Cruise od nej odpojil. To by zaručovalo zachovanie záberov.

Vo chvíľach pred skokom sa Cruise snažil s nikým nehovoriť. "Neprišiel som k posádke, kým som nemal po nakrúcaní obrazu, pretože nechcete zachytiť nervozitu niekoho iného," hovorí. Potom McQuarrieho rýchlo objal, sadol na motorku a naštartoval motor. Cruise teraz hovorí, že si z tej 203-metrovej jazdy po rampe veľa nepamätá. Príliš sa sústredil na horizont a motorku držal vpredu. Ale keď konečne opustili rampu, veľa mu išlo hlavou.

A čo vy, podujali by ste sa na podobnom kaskadérskom kúsku? 

Mission: Impossible Odplata - Prvá časť je v kinách od 13. júla. 

MISSION:IMPOSSIBLE ODPLATA PRVÁ ČASŤ (2023) trailer D [SK dabing] - YouTube

Najčítanejšie