Zatiahnuté, dažďové prehánky
Soňa
28.3.2024
Spojenci nie sú len obyčajnou vojnovou drámou

Do kín prišla filmová novinka Spojenci. V romantickej vojnovej dráme sa v hlavných úlohách predstavili Brad Pitt a Marion Cotillard.

Nový film oscarového režiséra Roberta Zemeckisa s hviezdnym hereckým obsadením ponúka výbornú vojnovú drámu s veľkou dávkou romantiky nahliadajúcu na druhú svetovú vojnu z trochu inej perspektívy. Film v sebe nesie prvky vojnovej a špionážnej drámy, ktoré však nehrajú vo filme primárnu úlohu. Ústredným motívom filmu je hľadanie lásky a pocitu bezpečia v časoch, v ktorých človek niekedy nedokáže veriť ani vlastnému úsudku či konaniu. Autori zobrazujú vojnu trochu výstredne, mnohé situácie vo filme nekorešpondujú s históriou a pôsobia trochu menej vierohodne. Rovnako špionážna zápletka je pre diváka relatívne predvídateľná, film nám neponúka veľké dejové zvraty ani šokujúce vyvrcholenie. To však možno považovať za autorský zámer, pod povrchnou príbehovou vrstvou sa ukrýva snaha o pochopenie konania a motivácie postáv. Film sa zaoberá otázkou dopadu vojny na jednotlivcov a pocit nedôvery, ktorý dennodenne vojna vyvoláva. Nejde však o strach z bombardovania, ale strach z medziľudských vzťahov. Komu počas vojny môžeme veriť? Kde je vlastne pravda a kto kope za ten správny tím? A čo človek urobí v momente, keď zistí, že jeho milovaná osoba nie je tou, za ktorú sa vydáva? Akú úlohu hrá láska v časoch vojny?

Film je po vizuálnej stránke skutočne podmanivý, autori nám prostredníctvom krásnych kostýmov a retro atmosféry veľmi štýlovo podsúvajú obraz doby. V tomto krásnom pozlátku je divákom vyrozprávaný silný príbeh lásky v podaní hviezdnej hereckej dvojice. Za jej výkony môžeme oboch hercov iba chváliť. Istá strnulosť a škrobenosť Brada Pitta, ktorá možno mnohým nemusí vyhovovať, výborne korešponduje s jeho postavou Maxa. Ide totiž o špióna navyknutého na pretvárku a strojenosť, pod ktorou sa však ukrýva neustály pocit nedôvery a vnútorného napätia. Vynikajúco sekunduje Marion Cotillard, ktorá zvláda mnohovrstevnatý charakter Marianne bravúrne. Jej dokonale zmätené pohľady, ktorými diváka neustále zneisťuje, prináležia vnútornému boju, ktorým postava prechádza. Práve výborné fungovanie medzi týmito dvomi hercami udržiava filmové napätie a možno tak niekedy trochu rozvláčnejšie tempo divák nemusí vôbec pocítiť.

Kto očakáva vojnový, špionážny film okorenený o príbeh romantickej lásky, možno odíde z kina sklamaný. Ide totiž o výborne spracovanú psychologickú romantickú drámu, ktorá je o hľadaní pocitu bezpečia a lásky vo vojnovom období plnom nedôvery a ľudskej pretvárky.