Polojasno
26.4.2024
Jackie: jedinečná príležitosť nahliadnuť do vnútorného sveta jednej z najsledovanejších žien 20.storočia
Recenzie

Zdroj: asfk

Natalie Portman v úlohe bývalej prvej dámy USA nesklamala. Jej filmová premena na Jacqueline B. Kennedy je dosiaľ jednou z najvernejších.

22.11.1963 je dátum, ktorý dodnes rezonuje v mysliach mnohých ľudí. Niektorí si hlavnú udalosť tohto dňa pamätajú, iní sa o nej učili na dejepise. Tento deň sa tak, či onak raz a navždy nezmazateľne zapísal do americkej histórie krvavým písmom. Celý svet vtedy zdesením strnul a so zatajeným dychom sledoval správy. No napokon každá nová informácia postupne vybledne a ľudia začnú prahnúť po nových senzáciách. Tak to predsa chodí. C'est la vie! Život ide ďalej. Lenže, čo sa dialo za múrmi Bieleho domu a najmä v srdci najslávnejšej Prvej vdovy minulého storočia bezprostredne po vražde milovaného manžela a otca jej dvoch detí? Ako sa Jackie vysporiadala s udalosťou, ktorá navždy zmenila chod dejín a jej vlastnej rodiny?

Film Jackie prináša na tieto (a iné) stále aktuálne otázky adekvátne odpovede. Ako už z názvu vyplýva, Jacqueline B. Kennedy sa 53 rokov od tragédie napokon dočkala svojej vlastnej biografie na tému atentátu na jej manžela. A tvorcovia si dali skutočne záležať. Samotné prípravy až do poslednej natáčacej klapky trvali celých šesť rokov. Táto, filmovými kritikmi oceňovaná snímka, je inšpirovaná rozhovorom, ktorý smútiaca Jackie exkluzívne poskytla pre TIME a zaznamenal ho Theodore H. White. Bol to práve White (Billy Crudup), ktorý smel svetu sprostredkovať úprimný a ojedinelý pohľad do inak uzatvoreného sveta slávnej vdovy a milujúcej matky, ktorá prišla o svoju životnú lásku. Samotný dej filmu plynie pokojným tempom a je stavaný na spomienkach bývalej Prvej dámy USA. Tieto spomienky sa primárne viažu na atentát a pre niektorých divákov budú možno príliš detailné a morbídne, no sú o to vzácnejším unikátom. Samotný príbeh následne zobrazuje okamihy života Jackie a jej rodiny až do opustenia Bieleho domu.

Azda najväčšie ovácie si zaslúži samotná Natalie Portman. Tá sa nijako netajila svojou dôkladnou a rozsiahlou prípravou na úlohu, ktorá už z princípu rozdelí divákov na dva tábory. A tak sa aj stalo. Natalie stvárnila slávnu ikonu vskutku verne. Najmä jej špecifickú lapajúc po dychu farbu hlasu a taktiež chôdzu a držanie tela. V scénach z Arlingtonu, keď sa Jackie prechádza medzi hrobmi, či medzi múrmi Bieleho domu, budete mať pocit, že pred vami kráča skutočná Jackie. Nataliino prevtelenie je takmer dokonalé, úroveň jej hereckého umenia je tradične veľmi vysoká a celkovej kvalite filmu dopomáhajú aj autentické kostýmy a kulisy.

Jackie, Natalie Portman

Jackie, Natalie Portman

Rovnako kladne hodnotím prestrihy kamery, keď divák vidí skutočné historické zábery a následne film plynie ďalej. Intimita tohto portrétu je dosiahnutá zameraním sa na psychické rozpoloženie Jackie a v mnohých záberoch máme pred očami iba ju a jej bolestné prežívanie. Natalie skvelo sekunduje aj Greta Gerwig ako Nancy Tuckerman. Greta v úlohe elegantnej a obetavej osobnej asistentky Prvej dámy skutočne milo prekvapila. A rovnako aj John Hurt ako stoický kňaz a Jackiin dôverník či Peter Sarsgaard ako jej švagor a verný ochranca Bobby Kennedy.

Biografia Jackie nám divákom prináša poznanie. Poznanie, že byť ženou, matkou a manželkou ( vdovou ) nie je jednoduché pre žiadnu z nás. A práve sledovanie tohto portrétu, ktorý sa nezameriava na diamantové tiary, chanelovské kostýmčeky či šifónové róby, ma v tom utvrdilo. Tento film nie je o márnivosti a pozlátke. Je o žene, ktorá si slávu nevybrala a zjavne ani neužívala. No v konečnom dôsledku za ňu zaplatila veľmi vysokú daň.

AUTORKA: (-JS-)

Ak chcete vedieť ako sa Natalie Portman pripravovala na úlohu Jackie, pozrite si reportáž v relácii Kinosála premiéry