Jaroslav
27.4.2024
Pozor na to, čo si prajeme! The Circle odhaľuje, ako nás moderné technológie postupne pohlcujú

Zdroj: Bontonfilm

Svet bez hladu. Svet bez vojen. Svet bez chorôb. Neobmedzené možnosti. V úchvatnej a najväčšej high-tech spoločnosti The Circle neexistuje problém, ktorý by nebolo možné vyriešiť. Jej technológie majú moc doslova zmeniť svet. Práve sem, do zamestnania snov, nastupuje mladá a ambiciózna Mae (Emma Watson).

ZDIEĽAŤ ZNAMENÁ STARAŤ SA!

Spoluzakladateľ The Circle Eamon Bailey (Tom Hanks) je vizionár, ktorý túži po dokonalom svete. Chce ho vybudovať bez tajomstiev a so zdieľaním všetkých informácií.  Inými slovami vzdať sa nároku na súkromie!

Mae Holland (Emma Watson) je vo firme nováčikom a, rovnako ako tísíce jej kolegov, nadšená vymoženosťami tejto supermodernej spoločnosti. Ohromená (a zaslepená) ideálmi sa na návrh oboch šéfov Circle Baileyho a Toma Stentona (Patton Oswald) zapojí do experimentu, ktorý by šťastie a pokrok mohol expandovať do celého sveta. Stane sa jej nový život rozprávkovým snom alebo dostane príchuť hororovej nočnej mory? Bude mať kruh, do ktorého vstúpila, cestu von?

Bontonfilm

Film The Circle bol natočený podľa rovnomennej knihy Davea Eggersa z roku 2013, ktorá býva porovnávaná s knižnými klasikami 1984 od Georga Orwella alebo Koniec civilizácie od Aldousa Huxleyho. Ústredná téma všetkých troch diel je viac-menej tá istá. Vedieť všetko o každom z nás. Diplomaticky povedané: transparentnosť. No ako pred záverom filmu pobavene, či prekvapene zistíme (dovolím si parafrázovať majstra Orwela) niektorí z nás sú transparentní, iní transparentnejší! Veru tak, a v tom je trpká irónia samotného príbehu. Niektorí chcú iba sledovať. Iným lichotí, keď sú sledovaní...

Film Circle je  príbeh hodný zamyslenia sa a nastoľuje mimoriadne znepokojivú otázku - ide v dnešnej dobe stále ešte o žáner sci-fi?

Bontonfilm

Tom Hanks sa vo filme predviedol vo výbornej forme. Herec je v úlohe​ technologického mesiáša Baileyho, ktorý chce samozvane spasiť svet, presvedčivý do posledného záberu. Jeho kolega Patton Oswald sa úlohy Toma Stentona zhostil na výbornú. Vo filme je dokonalou šedou eminenciou, ktorá sa iba mlčky usmieva a číha za pódiom. Pokým extrovertný Bailey ohuruje vzrušené publikum ich podriadených. Jednou z nich je aj postava Emmy Watson. Prijateľne naivná dievčina s túžbou po lepšom zárobku a strachom z premárneného potenciálu sadne obom pánom takpovediac na lep. Všetko začne nevinne a skončí tragicky...
Sfanatizovaná Mae Holland je iba jednou z mnohých zo stáda, pardón, davu. Spočiatku odmieta sociálne siete, aby im neskôr úplne prepadla. Emma je zárukou kvalitného herectva a musím uznať, že Mae zahrala veľmi dobre. Chvíľami som jej uverila, že by za Baileyho nápady aj dýchala.

Bontonfilm

Čo tvorcom vyčítam je, že filmu chýbala hĺbka a gradácia. Napriek tomu, že film je uvádzaný ako triller, nemá divák pocit, že by si musel nervózne ohrýzať nechty. Ako príklad na prirovnanie uvediem Prípad Pelikán alebo Klient. Samotná téma nie je, žiaľ, ani zďaleka taká futuristická, ako by sme si priali veriť. O to viac ma mrzí, že film neobsahoval viac psychologickej drámy a akčných prenasledovačiek. Režisér James Ponsoldt mal na to v každom smere vytvorený priestor! Ideálnymi objektami by boli o.i. postavy Annie (Karen Gillan), Tya (John Boyega), aj Maeini rodičia.

Bontonfilm

Takže krátke zhrnutie:

Film je výbornou voľbou pre divákov, ktorí majú radi mierne napätie a podnety k premýšľaniu. Circle bude pastvou pre oči všetkých milovníkov IT a nadchne aj pohľad na supermoderný kampus. Tom Hanks aj Emma Watson ponúkajú presvedčivé herecké výkony. Už tie samotné za pozretie filmu určite stoja;)

Usmiati a odľahčení. Po skvelých hereckých výkonoch vo filme, Emma a Tom predstavili tento týždeň The Circle na festivale Tribeca v NYC:

Facebook

Hrajú: Tom Hanks, Emma Watson, John Boyega, Bill Paxton, Patton Oswalt, Karen Gillan a ďalší