Miroslav
29.3.2024
Film Zlato zdobí hlavne famózny výkon Matthewa McConaugheyho

Zdroj: Profimedia

Do slovenských kín dorazil film Zlato, ktorý sa môže pýšiť najmä skvelými hereckými výkonmi.

Film Zlato režiséra Stephena Gaghana sa inšpiroval skutočným príbehom jedného mimoriadne húževnatého alkoholika, ktorý spôsobil v 90-tych rokoch na Wall Street obrovský ťažobný škandál. Táto trochu biografická, dobrodružná dráma ťaží nielen z pomyselnej „zlatej žily“ v Indonézii, ale najmä z výborných hereckých výkonov. Nadštandard predviedol Matthew McConaughey, ktorému vynikajúco sekundujú jeho hereckí kolegovia, Edgar Ramirez a Bryce Dallas Howard.

Film sa rozbieha pomerne ťažkopádne, množstvo zbytočne zložitých dialógov o ťažobnom priemysle spôsobilo skôr opačný efekt, aký sa od úvodu filmu očakáva. Pomalý rozbeh spôsobí, že sa divák dobre neorientuje ani v obchodnom a priemyselnom kontexte a neprenikne ani do vnútorného sveta postáv. Zbytočne sa tak predĺži čas, za ktorý sa dokážeme do príbehu skutočne ponoriť. Filmové tempo však, našťastie, postupne pridá na obrátkach a z množstva informácií vieme selektovať tie podstatné a ku slovu sa konečne dostáva aj psychológia či vývoj postáv. Filmu však chýba o niečo razantnejšia réžia a lepší ťah na bránu. Pôsobí trochu zakríknuto a nebyť skvelých hereckých výkonov, mohol by ľahko zapadnúť do priemeru. Je škoda, že rozprávanie nie je o niečo sviežejšie, pretože príbeh na to potenciál rozhodne mal. K záveru však autori rozkrútia celkom slušnú sériu dejových zvratov, čím si trpezlivejšieho diváka ešte dokážu nakloniť na svoju stranu a konečný výsledok z filmu tak, našťastie, nie je úplne rozpačitý.

Mimoriadnu pozornosť si zaslúžia herecké výkony. Matthew McConaughey sa pre svoju úlohu nechal doslova „zhovadiť“, no treba uznať, že to stálo za to. Dosť nezvyčajnú polohu obtlstlého, upoteného alkoholika poňal skutočne autenticky a stal sa mimoriadne dôležitým „ťahúňom“ celého príbehu. Tajomno okolo postavy Edgara Ramireza hercovi výnimočne pristalo a jeho neutíchajúca charizma zdobila filmové plátno. Čerešničkou na torte bol rozhodne výkon Bryce Dallas Howard. Ženská hrdinka, ktorú herečka stelesnila, je vo filme tým „pravým“, neobjaveným zlatom.

film Zlato

film Zlato

Forum film

Mnohí diváci budú zrejme tento film porovnávať s Vlkom z Wall Street. V mnohých smeroch síce podobnosť existuje, samotné spracovanie témy i príbehu však tvorcovia poňali dosť odlišne. Film Zlato je komornejší a menej dravý, ale zároveň aj „špinavší“, vďaka čomu môže lepšie prehovoriť k bežným ľuďom. Jeho postavy nie sú iba „naškrobení biznismeni z Wall Street“, ale sú to ľudia nedokonalí, plní chýb a slabostí, ktorým však nechýba obrovská túžba realizovať nesplnené sny. Či už ide o tie naoko malé a bezvýznamné alebo megalomanské, nesplniteľné a možno i prázdne.

Film Zlato je vo svojej podstate jednoduchý príbeh o človeku, ktorý húževnato hľadá, aby nakoniec zistil, že to, čo skutočne stojí za hľadanie, už dávno našiel. Ak túto cestu poznania chcete zažiť spolu s naším hrdinom, pozrite si tento „zlatý“ filmový kúsok v kinosále. Matthew McConaughey a jeho hereckí kolegovia za to určite stoja.