13°
Valér
18.4.2024
Moonlight je o náročnej ceste k dospelosti

V kinách premietajú komornú drámu Barryho Jenkinsa, Moonlight. Film je nominovaný na Oscara v ôsmich kategóriách a rozhodne by si zaslúžil vyhrať aspoň v jednej z nich.

Keď chceš s vlkmi žiť, musíš s nimi vyť. To je to, čo asi najviac vystihuje podstatu komornej drámy Moonlight Barryho Jenkinsa. Príbeh o dospievaní černošského chlapca je zasadený do okrajových drsných častí Miami, kde sa slabošstvo a odlišnosť neodpúšťa. Chlapec vyrastajúci v nehostinnom prostredí sa počas svojho dospievania snaží prísť na to, o čom je láska a čo to vlastne znamená byť mužom. Nastavenie konfliktu spoločnosť vs. jedinec je dané hneď v začiatkoch nášho príbehu. Zakríknutý a ustráchaný Chiron žije iba s matkou narkomankou v černošskom gete bez rodičovského vzoru, výchovy, ale čo je najdôležitejšie, bez akejkoľvek lásky a nehy. Akýsi mužský, otcovský vzor a zároveň ochranné krídlo nájde u miestneho drogového bossa Juana a jeho priateľky Teresy. V tomto útočisku sa však Chiron nemôže schovávať pred svetom večne, a tak počas najťažších fáz dospievania potrebuje sám pochopiť, kým v skutočnosti je a kým sa chce v dospelosti stať. Jeho vnútorný svet je v neustálom konflikte s realitou, v ktorej sa snaží prežiť a zároveň si udržať svoju vlastnú identitu.

Príbeh je rozdelený do troch samostatných období Chironovho života. Prvá časť s názvom „Malý“ nás sprevádza jeho smutným detstvom plným znepokojivej „výchovy“, šikany a vnútorného zmätku. Následne sa presúvame do asi najzložitejšieho obdobia teenagerského veku, v ktorom človek intenzívne hľadá vlastnú identitu, snaží sa pochopiť a prijať samého seba a zároveň sa zaradiť do vonkajšieho sveta, ktorý má svoje vlastné pravidlá. Záverečná pasáž s názvom „Čierny“ nám odhaľuje Chironovu dospelosť, z plachého ustráchaného chlapca vyrastie silný muž, ktorý dokáže odolávať vonkajším nástrahám a svoj citlivý vnútorný svet spoľahlivo ukrýva pod nánosom svalstva a rozvážnej mlčanlivosti. Vnútorné zmeny, ktorými náš hrdina počas svojho dospievania putuje sa udejú mimo obraz, v jeho vnútornom svete, ktorý vďaka krásnemu filmárskemu umeniu dokážu autori bez zbytočných slov pretlačiť na veľké plátno. Krásne mlčanlivé obrazy podporené skvelým strihom a vynikajúcimi hereckými výkonmi toho niekedy dokážu povedať oveľa viac ako hromada prázdnych slov.

Moonlight je mimoriadne intímnou drámou, ktorá veľmi citlivo zobrazuje drsné prostredie černošského sveta, nám možno až príliš vzdialeného, a ponúka trochu iný pohľad na jeho reálie. Istým spôsobom v nás možno nabúra náš stereotypný pohľad na svet nám tak vzdialený. Zároveň je však filmom veľmi univerzálnym, pretože nám ponúka drámu každodenného života. Drámu, ktorou si pravdepodobne musí prejsť v rôznych fázach života každý jeden z nás. Pretože svet, v ktorom žijeme, je nám nie vždy dobrým priateľom.

;t=23s