11°
Marcel
20.4.2024
Masaryk stojí za pozornosť i návštevu kina

Zdroj: Profimedia

Česko-slovenský film Masaryk na tohtoročnom Českom levovi kompletne vypálil konkurencii rybník, keď získal 12 zo 14-tich cien a prekonal tak všetky rekordy. Mnohí sa k toľkým cenám stavajú skepticky, no je nutné dodať, že Masaryk rozhodne má čo ponúknuť.

Film režiséra Júliusa Ševčíka, Masaryk, je vskutku atraktívny film. Vďačí za to divácky stále príťažlivému obdobiu 2. svetovej vojny a ľudskému príbehu jedného z priamych aktérov doby, ktorý písal dejiny Československa. Okrem hutného obsahu si film zaslúži pozornosť hlavne po formálnej stránke, ktorá možno ešte v niečom predčí tú dejovú. Už na prvý pohľad je zrejmé, že ide o prácu profesionálov, je však nutné dodať, že tvorcovia rozhodne netrpeli nízkym finančným rozpočtom, ako to často pri iných filmových projektoch vytvorených v našich končinách býva. Investovalo sa však na správnom mieste. Film zachytáva život Jana Masaryka, syna zakladateľa československého štátu Tomáša Garriqua Masaryka, diplomata a politika, ktorý bol veľvyslancom Československej republiky v Londýne a ministrom zahraničných vecí v exilovej londýnskej vláde i v povojnovom období. Tvorcovia sa zamerali na dva predvojnové roky, ktoré boli pre Jana Masaryka mimoriadne búrlivým obdobím. Táto dráma zachytáva Masaryka ako mierne kontroverznú postavu našich dejín, ktorá holdovala alkoholu, kokaínu i občasnej promiskuite. To bol spôsob, akým sa hlavný hrdina vyrovnával s náročnými očakávaniami verejnosti, najmä pre slávne meno. Zároveň bol Jan Masaryk v istom zmysle idealistom, ktorému politické a intelektuálne kruhy veľmi nepristali a ideály sa mu doslova rúcali priamo pred očami. Politickému dianiu a historickým súvislostiam sa scenár venuje až zbytočne podrobne. Rozpitvávanie najmenších detailov, zložité konverzácie a retrospektívny štýl rozprávania si vyžadujú plnú divácku zainteresovanosť, čo možno odvádza pozornosť od vnútorného sveta hlavného hrdinu, ktorý by predsa len mal byť tou nosnejšou časťou príbehu. Jan Masaryk bol zo psychologického hľadiska veľmi vrstevnatým a pre hĺbavejšieho diváka mimoriadne príťažlivým charakterom, ktorý si rozhodne zaslúži väčšiu pozornosť. S jeho menom si spájame i doteraz nevyjasnenú záhadnú smrť, tvorcovia ju však zo svojho rozprávania zámerne vynechali. Ide o správne rozhodnutie, scenár sa vyhol zbytočnej fabulácii, ktorá by narušila plynulý a hlavne verne zobrazený tok historických udalostí. Je treba priznať, že určite nikomu nezaškodí drobné prevetranie pamäte a ujasnenie si zložitých súvislostí a udalostí, ktoré sa spájajú s týmto historicky veľmi neveselým obdobím.

Masaryk

Masaryk

Po formálnej stránke je Masaryk profesionálne dielo, počnúc od kamery, strihu, réžie, kostýmov, dobové prvky až po herecké výkony. Vo výslednom efekte sú práve tie ozdobou celého filmu. Vyzdvihnúť je potrebné hlavne pozoruhodný výkon Karela Rodena, ktorý postavu „Janíka“ nielen hrá, on ním na plátne skutočne je. Jeho herecký koncert skvelo dopĺňajú i jeho hereckí kolegovia, Oldřich Kaiser v úlohe prezidenta Beneša či Hanns Zischler v roli psychiatra.

Oldřich Kaiser

Oldřich Kaiser

GARFIELD FILM

Ženské obsadenie zdobí hlavne výkon Arly Jover, Janova osudová láska. Autenticitu zvyšujú aj zahraniční herci a s nimi spojený i priznaný prízvuk „naučeného“ anglického jazyka, ktorý tvorí väčšinu dialógov. V tomto prípade je rozhodne na mieste a dobre ladí s dokonale vytvorenou dobovou atmosférou. Film Masaryk je kvalitná biografická politická dráma, ktorá si vďaka svojej historickej presnosti vyžaduje plnú divácku pozornosť, i keď mierne odsúva mimoriadne zaujímavý vnútorný svet Jana Masaryka na druhú koľaj. Ide o divácky pútavý film, ktorý aj cez najmenšie detaily dokonale popisuje búrlivé predvojnové obdobie a zároveň nahliada do života človeka, ktorý v istom zmysle povýšil osud celého československého ľudu na úkor osobného šťastia a duševnej slobody.

Masaryk

Masaryk

GARFIELD FILM