26.4.2024
Videli sme za vás: Najtemnejšia hodina si nás na celej čiare získala!

Zdroj: Cinemart.sk

Gary Oldman aj režisér Joe Wright by si zaslúžili za tento vydarený filmový kúsok aj Oscara!

Časopis Variety ho zaradil do desiatky najlepších režisérov, ktorých sa oplatí sledovať a je jedným z najlepšie rozbehnutých začínajúcich tvorcov. Joe Wright (Pokánie, Pýcha a predsudok, Anna Karenina) to dokázal aj v tomto prípade a jeho najlepšou voľbou bolo, keď do úlohy Winstona Churchilla vybral Garyho Oldmana. Tento britský herec je síce medzi divákmi zapísaný ako ikona záporných postáv, vrahov, či psychpatov,  postupom času sa však ze svojej škatuľky úspešne vymanil. Príkladom bola aj jeho úloha Siriusa Blacka v sérii o Harrym Potterovi.

​Dej filmu Najtemnejšia hodina sa odohráva v krátom čase, od mometu, keď Chruchilla vymenuje britský kráľ za premiéra až po jeho reč v parlamente, keď sa Británia definitívne rozhodne, že bude bojovať proti Hitlerovi. “S tigrom nemôžete vyjednávať, keď máte hlavu v jeho papuli.” Winston Churchill bol majstrom presných bonmotov a týmto výstižne zhrnul postavenie Británie v roku 1940, v čase, keď sa britské vojská zúfalo krčili na pláži v Dunkerque a čakali na evakuáciu do Anglicka, zatiaľ čo sa Hitlerovi vzdávala jedna krajina za druhou. Hoci väčšina členov britského vojnového kabinetu uprednostňovala rokovania s Nemcami, on  trval na “boji za každú cenu”. Všetko pritom nasvedčovalo tomu, že tá cena bude vysoká.

TRAILER

Vďaka postave hlavného hrdinu Najtemnejšia hodina nie je žiadnou suchopárnou dejepisnou drámou!  “Chcel som ukázať človeka, ktorý je plný pochýb a neistôt, hoci vedie celý národ, ” povedal režisér Joe Wright a naozaj sa mu to podarilo. Môžem skonštatovať, že aj keď nie ste práve fanúšikom dejepisu a nemáte radi filmy z obdobia 2. svetovej vojny, ostanete v nemom úžase sledovať, čo sa dialo v období, keď Hiltler dobýjal Európu. A bolo na Chruchillovom rozhodnutí, či Británia začne s Nemeckom vyjadnávať o prímerí (ale za akú cenu) alebo bude bojovať aj napriek nepriaznivej situácii. Po páde pevnosti Calais ostali už len vojaci v obkľúčení v Dunkerque a okrem milujúcej manželky Clammie (Kristin Scott Thomas) nikto nestál v „najtemnejšej hodine" pri Churchillovi. Lenže predsa sa len niekto nečakane objavil, kto prišiel a podporil Churchilla vo chvíli, keď už bol takmer na samom dne a prestával veriť, že by Británia mohla vzdorovať Hitlerovi a bol to rozhodujúci moment.

Nie na darmo dostal Oldman za túto úlohu Zlatý glóbus a je horúcim kandidátom aj na Oscara. Joe Wright zas presvedčil, že sa tejto tematiky chopil so srdcom a veľkým zanitením. S Churchillom musíte jednoducho sympatizovať, aj keď je výbušný a k ženám niekedy hrubý. Má svoje chyby, ale vie byť aj láskavý a sú chvíle, keď sa na jeho správaní zasmejete.  Veľký podiel na tomto filme má aj Anthony McCarten ako autor scenára. Dialógy prirodzene plynú jeden za druhým a nezaťažujú diváka zbytočnými faktami. Na svoje si prídu aj tí, čo vedia oceniť kameru. Nádherné zábery Londýna, kolorit filmu a vierohodne vykreslená atmosféra Londýna z obdobia 40. rokov minulého storočia za veľa vďačí francúzskemu kameramanovi Brunovi Delbonnelovi (Harry Potter a Polovičný Princ, Amélia z Montmartru). Okrem toho ma zaujal aj herecký výkon Lily James (Baby Driver, Popoluška) v úlohe Churchillovej sekretárky. Z tejto mladej angličanky vyrastá skvelá herečka a máme sa v jej prípade na čo tešiť.

Lily James, Najtemnejšia hodina

Lily James, Najtemnejšia hodina

Cinemart.sk

ZHRNUTIE:
Tento film odporúčam nielen fanúšikom historických drám, ale pokojne sa naň môžu vybrať aj ženy, ktoré nemajú rady vojnové filmy. Je to skvelý film s vynikajúcimi hereckými výkonmi a nádhernou kamerou. Navyše ste konfrontovaní s dejinami, ktoré sa vás priamo tykajú a prinútia vás zamyslieť sa nad tým, čomu sme v nie takej dávnej minulosti čelili a ako to mohlo dopadnúť, keby svet nemal Winstona Churchilla.