Jela
19.4.2024
Špinavý kšeft - inteligentná čierna komédia v našich kinách!
Recenzie

Zdroj: Magic Box Slovakia

Francúzska komédia o tom, že ak z peňazí zmyjete krv, nesmrdia.

Je fakt, že robiť nájomného vraha nie je pre Jacquesa (Romain Duris) splnením detského sna, no niekto to robiť musí. Najmä, ak na dvere trieskajú dlhy. V malom mestečku na severe Francúzska zatvorili ďalšiu továreň a Jacques sa spolu s ostatnými kolegami ocitá na dlažbe. Aby toho nebolo málo, opustí ho aj priateľka. Jeho jedinou aktivitou je, v snahe nezblázniť sa z bezútešnej situácie, vysedávanie v bare s kamarátmi. Až kým ho tam jedného dňa nenájde jeden z jeho veriteľov, miestny mafián Gardot (Michel Blanc), aby mu ponúkol výnosný kšeftík. Jacques spozornie a zisťuje, že Gardot sa chce zbaviť svojej mladej, nevernej ženy. Jacques ponuku na jej vraždu naprv odmieta. No dlhy sa kopia, a kedže nemá ani najmenšiu šancu zamestnať sa, prijíma. Všetko prebehne hladko a Gardot mu začne dohadzovať ďalšie kšefty tohto druhu. Jacques sa medzičasom zamestná na benzínke, no plat je biedny a vraždy na objednávku vynášajú lepšie.

Špinavý kšeft

Špinavý kšeft

Magic Box Slovakia

Počas plnenia jednotlivých objednávok sa ocitá v rôznych bizarných situáciách, ktoré nie sú skúpe na čierny humor so štipkou sadizmu. Keď sa však zamiluje do policajnej úradníčky Anity (Alice Belaïdi), premýšľa o definitívnom ukončení svojej výnosnej kariéry. Podarí sa mu pod tlakom zamilovanosti vymotať sa z bludného kruhu zločinu? Alebo je to všetko iba inteligentná hra na mačku a myš?

Špinavý kšeft

Špinavý kšeft

Magic Box Slovakia

Film Špinavý kšeft je v poradí druhou, a žiaľ aj poslednou, spoluprácou zosnulého režiséra Pascala Chaumeila a hlavného predstaviteľa Romaina Durisa. Po obrovskom, celosvetovom úspechu ich prvého spoločného filmu (K)lamač sŕdc z 2010 sa tentokrát vydali na podstatne temnejšiu cestičku, ktorá osciluje medzi komédiou a depresívnou realitou. Samotná zápletka je jednoduchá, rovnako ako dej. Postavy sú obyčajní ľudia z mäsa a kostí, majú svoje každodenné problémy a hľadajú na ne vhodné a schodné riešenia.

Len podotknem, že postava Gardota je na môj vkus príliš mäkká a uhladená, vzhľadom k tomu, že zosobňuje chladnokrvného mafiána. Samotný Duris, aj keď strapatý a neoholený, je skvelý a šarmantný ako vždy. Ani on však nedokáže vdýchnuť dynamiku a pointu do niektorých scén, ktoré skĺzajú do zacyklenej rutiny.

Tento film je vynikajúcou voľbou na jeden z tých pohodových večerov, keď sa nám nechce veľmi premýšľať nad zápletkami, ani slziť nad náročnými existenčnými dilemami filmových hrdinov. Skrátka a dobre, Špinavý kšeft je príjemná a inteligentná francúzska oddychovka. Nuž, a tých je ako šafránu.

TRAILER:

AUTORKA: (-JS-)